هفته نامه هفته نامه

Return to Full Page
« عودة

نشست خبری مدیر کل دامپزشکی استان با اصحاب رسانه: کاهش چشم گیر بیماری تب مالت در سال گذشته

نشست خبری مدیر کل دامپزشکی استان با اصحاب رسانه: کاهش چشم گیر بیماری تب مالت در سال گذشته



به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ دکتر "علی فاتحی نیا"، مدیر کل دامپزشکی استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه در روز سه شنبه 22 خردادماه سال جاری گفت: رسالت دامپزشکی حفظ حراست از جمعیت دام و همچنین سلامت مردم است؛ در همین راستا دامپزشکی بر دو محور نظارت بهداشتی، کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دام، طیور و آبزیان فعالیت دارد.
وی به مجموع کشتارگاه‌های استان یزد اشاره کرد و افزود: ۲ کشتارگاه صنعتی و ۷ کشتارگاه سنتی وجود دارد؛ که یکی از آنها در بافق است و متولی آن شهرداری می باشد.
فاتحی نیا ادامه داد: در سالی که گذشت ۱۲۶۰ مورد خام دامی غیر بهداشتی کشف شده است؛ بیش از ۱۰۷ تن فرآورده ثبت شده که ۹۹ تن معدوم گردید.
وی افزود: با این حذف، گام بزرگی در سلامت مردم برداشته شده است.
وی با اشاره به اهمیت نظارت های بهداشتی یادآور شد: با سامانه ۱۵۱۲ گام بزرگی در نظارت‌های بهداشتی برداشته شده است؛ این سامانه باعث نظارت سریع بر اصناف می شود.

۱۴۰۰ تن پا و پنجه مرغ صادر شده است
وی ادامه داد: در استان یزد؛ بندر خشک پیشگامان در زمینه واردات و ترخیص وجود دارد و ظرفیت خوبی که در این بندر ایجاد شده است؛ این فضا محل مناسبی برای تخلیه و نگهداری فرآورده‌ها و نهاده‌های دامی است.
فاتحی نیا گفت: در سال گذشته؛ ۱۴۰۰ تن پا و پنجه مرغ صادر شده است.

۸۰۰۰ سگ قلاده‌دارتاکنون واکسینه شده‌اند
وی در حوزه پیشگیری از بیماری‌های دامی پیرامون واکسیناسیون سگ های صاحب دار مانند نگهبان و گله بیان کرد: خدمات به صورت رایگان انجام می‌گیرد و بالغ بر ۸۰۰۰ سگ قلاده‌دار تاکنون واکسینه شده‌اند.
مدیر کل دامپزشکی استان یزد در رابطه با تب مالت به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان عنوان کرد: برای ایمن شدن از این نوع بیماری، واکسیناسیون دام انجام شده است؛ در سال ۱۴۰۱ تعداد۷۰۰ نفر مبتلا داشته‌؛ که در سال ۱۴۰۲ به ۵۰۰ نفر تقلیل یافت.
واکسینه حیوانات اهلی برای تولیدکنندگان رایگان انجام می شود
وی همچنین اضافه کرد: دغدغه این را داریم؛ که حیات وحش درگیر طاعون نشود. یکی از راه‌های پیشگیری، واکسینه کردن حیوانات اهلی است؛ که برای تولید کنندگان و بهره‌برداران این کار به صورت رایگان انجام می شود.
وی افزود: درجهت کنترل بیماری سل به عنوان بیماری مشترک خطرناک که می‌تواند از انسان به دام هم منتقل شود، آزمایش کشتار صورت می گیرد.
درسال جدید ۳۸ اردو جهادی برگزار شده است

فاتحی نیا ادامه داد: اردوهای جهادی یک عملیات مضاعف بر سایر اقدامات ما است؛ که با همکاری بسیج درسال جدید ۳۸ اردو جهادی برگزار شده است.
او گفت: در کشتارگاه طیور؛ ۳۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در کل مرغداری‌های استان انجام شده است. با توجه به ظرفیت‌ها، سیاست این است که جوجه ریزی بیشتر شود؛ که در کنترل قیمت‌ها و تامین بازار مشکلی ایجاد نشود، خوشبختانه مردم دغدغه تامین مرغ ندارند و با ثبات قیمت مواجه بوده است.
فاتحی نیا در پایان افزود: با توجه به نزدیک شدن به عید قربان ۱۷ نقطه جهت ذبح دام در استان خواهیم داشت؛ که یک نقطه از آن در شهر بافق خواهد بود و از ساعت 5 بامداد آماده خدمت رسانی به مردم است.

حدیث عباسی