هفته نامه هفته نامه

Return to Full Page
« عودة

لبخند مادر با اولین گریه فرزند

لبخند مادر با اولین گریه فرزند



 به گزارش پایگاه خبری افق بافق؛ « فاطمه زمانیان» یکی از ماماهای نمونه شهرستان بافق است؛ که چندین سال در شهر بافق مشغول به خدمت است و قطعا بسیاری از بانوان وی را می شناسند.وی به خاطر علاقه‌ای که به رشته پیراپزشکی داشت؛ رشته تجربی را برای ادامه تحصیل انتخاب نمود و به مناسبت هفته مشاغل و شناسایی شغل از طرف بیمارستان کارشناسان به دبیرستان می آمدند و مشاغل را معرفی می نمودند و با توجه به شناختی که به رشته مامایی کسب نمود و علاقمند به این رشته شد؛ سپس در کنکور سراسری رشته مامایی را انتخاب و پذیرفته شد و اکنون از سال 1381در شهر بافق به عنوان ماما فعالیت می کند. وی اکنون 22 سال است در این حرفه فعالیت می‌کند و صدای نوزادان تازه متولد شده در گوشش است و امسال از طرف شبکه بهداشت به عنوان یکی از ماماهای نمونه شهرستان معرفی شد؛ به همین بهانه گفت‌وگویی با این ماما داشته و از خاطرات و تلخ و شیرنش در این سالها پرسیدیم؛ که شاید برای شما هم شنیدنی باشد.

بهداشت شغلی مظلوم است
وی در پاسخ به این پرسش که « چگونه سختی‌های شغل مامایی تاثیر منفی بر روحیه شما نمی گذارد؟» گفت: در برخی از موارد تاثیر منفی دارد به خاطر اینکه شغل استرس‌دار است؛ ولی جالب اینجا است که بعضی از افراد می پندارند؛ که همکاران بهداشت استرس شغلی ندارند؛ چون بهداشت شغلی مظلوم است و همچنین در کشورهای دیگر در زمینه بهداشت سرمایه‌گذاری می‌کنند و افراد را قبل از بیمار شدن شناسایی نموده و با اقدامات و غربالگری‌های سرطان پستان، رحم، روده و مشکلات قبل از بارداری را شناسایی می کنند.
وی با بیان این مطلب که «همکاران من، همه مامای برتر هستند» عنوان کرد: همه همکاران نهایت سعی و تلاش خود را برای سلامت مادران عزیز شهر انجام می‌دهند و این نظر کارشناسان است؛ که با توجه به آمار و فعالیت‌هایی که در مرکز انجام می شود؛ مامای نمونه را انتخاب می کنند.

حس خوب و وصف نشدنی
وی خبر بارداری بانویی که چندین سال آرزوی فرزند دارد و جهت پرونده بارداری مراجعه می‌کند را بسیار خوشحال کننده دانست و گفت: زمانی که مادر با نوزاد خود به مرکز مراجعه می‌کند و همچنین زمانی که پدر و مادری که جهت طرح نفس مشاوره می‌شوند و در مراجعات بعدی نوزاد همراه آنها است یک حس خوب و وصف نشدنی دارد.
لبخند مادر با اولین گریه فرزند

وی افزود: تولد یک نوزاد، یک لحظه ناب و با ارزشی است؛ چون اولین و شاید آخرین بار است؛ که مادر با گریه کودک خود لبخند دارد و خوشحال از تولد نوزادی سالم است.

برای انتخاب رشته مامایی عشق و علاقه لازم است
وی اظهار کرد: فردی که رشته مامایی را انتخاب می‌کند؛ باید عشق و علاقه زیادی به این رشته داشته باشد؛ تا بتواند در مدت زمان خدمت خاطرات خوبی را تجربه کند؛ امیدوارم هر کس این شغل را انتخاب می‌کند در پناه حق موفق باشد.
آنگونه که باید به بهداشت اهمیت داده نمی شود

وی در پاسخ به این پرسش که «مشکلات شغل مامایی را در چه می بینید؟» گفت: شغل مامایی هم مانند سایر رشته‌های بهداشت و درمان مشکلاتی دارد از جمله درصد سختی کار و پرداخت آن و همچنین آنگونه که باید به بهداشت اهمیت داده نمی شود.
وی در پایان بیان کرد: با توجه به ارائه خدمات رایگان در مراکز بهداشتی انشاا... مردم در غربالگری رحم ، روده بزرگ، دیابت، فشار خون و سایر خدمات شرکت نمایند و شاهد شهر سالم بود.

حدیث عباسی