نمایش خبر نمایش خبر

گناه

گناه



در قرآن کریم آیاتی که مبنی بر گناه و گناهکار آمده هدف ترساندن نیست بلکه اصلاح انسان است. کسانی که اعمال درست و نیک دارند و فکر تنبیه خود نیستند گناه همانند بازداشت موقتی است که رهایی از آن امید فراوانی است. گناه مقیاس ندارد. کوچک شمردن آن ما را از پرهیز باز می دارد. و هر کس گناه می شناسد نشانه رعایت امر و طاعت الهی است و کرامت نفس و شرف آدمی مصونیت از آن ارتکاب است و زمینه ساز مجازات درون است. اگر کسی احساس گناه کند قابل تغییر است و ظلمت و جهالت در آن موثر نیست. ترسی که به دل انسان بیفتد نشانه انجام ندادن یا پرهیز از گناه است و نادیده گرفتن آن گمراهی و استقبال از آن است و گمراهان همیشه  از گناه هراس دارند. عدالت در زیست محیطی آزاد شدن اسارات از گناه است و جهل آدمی تفص خویش است که آگاهانه سوی آن می رود. هیچ گناهی از پس آدم نمی آید بلکه آدم دنبال آن است. گناه خلافی آشکاری است که انسان از روی عقل انجام می دهد و فیلتر شکنی چون توبه عادتی است که نه نتها بزه را باز دارنده نیست بلکه روش و شیوه آن برای انجام دادن تغییر می یابد. گناه در اصل آنچه متعلق به تو نیست در دستیابی  به آن تلاش می کنید. در واقع حقی که متعلق به دیگران است. میخواهی صاحب شوی و انسانهای حقیر و بازمانده ودر جا زده که نمی توانند چشم پوشی کنند اجتناب از گناه سخت و مشقت بار است. اگر کسی حق را بشناسد و حقوق را بداند و راه  و روش زندگی خود مایه رستگاری باشد گناه را آفت زندگی خود می داند گناه را آفت زندگی خود می داند. گناه سوء استفاده  از ضعف و لایه های ذهنی  سلسله اعصاب است که انسانهای مترصد فرصت غلبه می نمایند. غفلت بندگان سبب فریبندگی آنها می شود و تسلط قدرت و تحمیل دشمن ضایعه ای جبران ناپذیر و اسفناک ریشه در گناه دارد. عقل بی اراده و اراده بی فکر منشأ اثر گذاری گناه است. بعضی از انسانها که در سنین نوجوانی و جوانی کارهای منجر به گناه انجام می هدند یک نوع سرگرمی است تا درک عمیق گناه داشته باشند و بعضی دیگر فکر می کنند که از ننظر خودشان کاری که انجام می دهند درست می باشد و آرامش خاطر دیگران بر هم می زنند. معادلات و محاسبات اشتباه مصمم به گناه کوچک و عادت می کنیم که به گناهان بزرگ دست بزنیم و از ملامت وجدان متاثر نمی شوی. گناه بنیاد و اساس ندارد  و به مرور زمان در صورت تکار اتفاق می افتد و افعال ناپسند و ماهیت پنهانی درون با جلب اعتماد چهره پلید خود را هویدا می سازد. گناه در اصول اعتقادی مذهبی و سیاست های اجتماعی فرهنگی نقش انسانهایی که با هر گونه طرز تفکر و بکارگیری در جهت و راستای بینش و اندیشه و نشأت از کتب آسمانی معصیت جز افعال بدیها  و نامیزانی و نقص در نوشتاری و گفتاری و عملی پدید می آید که نگاه متفاوت و مغایر با نیکی و خوبی است راه گناه باز و راه توبه بازتر مهم اینکه نقش کارغلط است. اگر بجای توبه اندیشیدن و محک زدن و غربال کردن آداب و رسوم و سنت  لطمه آور و صدمه زدن و آسیب رسان که اشکال جدی دارد چه لزومی برای توبه دارد. معصیت اتخاذ تصمیم ناشایستی است در مقطعی از زمان به انسان دست می دهد گناه به کوچک  و بزرگی آن در  قالب تفکر غلط منحصر نیست. بخود آمدن و پرهیز از آن انقلاب درو است و جلوگیری از نفس لوامه است که بازدارنده اعمال ناپسند و کردار زشت است. گناه عملی است و گناهکار را انجام دهنده عمل، آن توانایی و استطاعت و استعداد هر کس که تحریک شود می تواند انجام دهد. در هر لباس و هر مقام و هر شرایط سنی این تعادل را می شود بر هم زد و به اهداف  شوم از قبل تعیین شده دست یابدو در وزه فکری تقویت نماید. و پس از انجام خجل و شرمنده و موجب مواخذه قرار گیرد. پرهیز از گناه شناخت حق و حقیقت شناخت عدل و انصاف، شناخت خوب زیستن و پرهیز از دست درازی به جان و مال و ناموس وبخطر انداختن آرامش مردم است و گرفتن آن چیزی که متعلق به دیگران است به اندوخته های فکری و فرهنگی و احتماعی مردم که شخص خاطی انجام می دهد و گناه می آفریند. 
مجید شمس لاری