نمایش خبر نمایش خبر

ادبیات

ادبیات



موسیقی شعر مدیون قرار گرفتن منظم هجاهای کوتاه و بلند در کنار هم می باشد
اهل فن برای شناخت موسیقی شعر اشعار را به صورت منظم بریده بریده کنار هم قرار می دهند که به این عمل تقطیع می گویند برای آشنایی با این مبحث چند بیت را که دارای موسیقی مختلفی هستند تقطیع می کنیم تا علاوه بر شناخت وزن ها و موسیقی های مختلف شعر به منظم بودن هجاهای یک بیت بیشر آشنا شویم. باید توجه داشته باشیم که در نوشتن به صورت تقطیع , همان گونه که شعر را می خوانیم باید تقطیع کنیم نه آن گونه که نوشته می شود
مثلا می نویسیم : طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی
اما می خوانیم : طاعتان نیس که بر خاک نهی پیشانی
اکنون به ابیات ذیل که به صورت مقطع نوشته می شود توجه فرمایید
مرنجان دلم را که این مرغ وحشی ز جایی که برخاست مشکل نشیند
م رن جا د لم را ک ای مر غ وح شی U - - U - - U - - U - -
ز جا یی ک بر خا س مش کل ن شی ند U - - U - - U - - U - -
اگر دقت کرده باشید بعضی از حروف را ننوشته ایم مثل ن مرنجان ، ه در که و ت در برخاست این حروف از تقطیع ساقط می باشند یعنی در تقطیع به حساب نمی آیند کلا حروفی که در تقطیع ساقطند عبارتند از : (ت و ب ه د ی ن )یا توبه دین
آینه گر نقش تو بنمود راست خود شکن آیینه شکستن خطاست
آ یِ نِ گر نق شِ تُ بن مو د راس

خُد شِ کَ نا یی نِ شِ کس تن خَ طاس
- UU - - UU - - U - U
خدایا به خواری مران از درم که صورت نبندد در دیگرم
خَ دا یا بِ خا ری مَ را نز دَ رم
U - - U - - U - - U –
کِ صو رت نَ بن دد دَ رِ دی گَ رم
U - - U - - U - - U –
اگر دقت کرده باشید در مصراع دوم این بیت حرف رِ که هجای کوتاه بود هجای بلند حساب شد که از اختیارات شاعری است و در مباحث بعد به آن می پردازیم.

درود بر شما
علائم تقطیع برعکس ارسال شده است اگر مقدور است فردا در دفتر هفته نامه آن را تصحیح کنم بعد چاپ کنید