نمایش خبر نمایش خبر

تعهدات کارفرما نسبت به کارگر

تعهدات کارفرما نسبت به کارگر



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، دشت آبادی رییس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی بافق در گفتگو با هفته نامه افق کویر به پرسش های مطرح شده از سوی این هفته نامه پاسخ داد. 
افق کویر:  علت ننوشتن قرارداد کتبی از سوی کارفرما چیست؟ چه آثاری دارد؟
مطابق ماده هفت قانون کار، قرارداد کار شفاهی نیز از سوی قانونگذار معتبر و مجاز شناخته شده است و این نوع قراردادها در کارهایی با جنبه مستمر به لحاظ مدت می تواند دایم تلقی شود و از این روی به نفع کارگران خواهد بود؛ لیکن اثبات احراز رابطه کار و میزان حق السعی در این قراردادها می بایست توسط کارگر صورت گیرد.
افق کویر: بسیاری از شرکت‌ها نیروی کار خود را بیمه نمی‌کنند! در این رابطه چگونه می‌توان اقدام کرد؟
 آیا کارفرما موظف نیست نیروی خود را بیمه کند؟ 
کارفرما مطابق ماده ۱۴۸ قانون کار، مکلف به بیمه نمودن کارگر نزد سازمان تأمین اجتماعی می باشد و در صورت عدم پرداخت حق بیمه کارگران می توانند در مراجع حل اختلاف کار اقامه دعوی نمایند.
افق کویر: برخی شرکت‌ها با افراد قرارداد سه ماهه نوشته و مدام این قرارداد را تمدید می‌کنند. در این زمان شخص امنیت شغلی نداشته و هر فصل باید نگران بیکاری خود باشد؛ همچنین شرکت‌هایی هستند که ۱۵ روز اول سال را در قراردادهای خود ذکر نمی‌کنند! بسیاری از شرکت‌ها علت این کار را نپرداختن سنوات می‌دانند.
افق کویر: کارفرما نسبت به کارگران مخصوصاً کارگران ساختمانی چه تعهداتی دارد؟
کارگر و کارفرما در جریان روابط کار تعهدات متقابلی دارند، برخی تعهدات کارفرما در قبال کارگر تأدیه حقوق و مزایای وی مطابق قانون، قرارداد کار و عرف، بیمه نمودن کارگر، ایجاد محیطی کاملاً امن به لحاظ ایمنی، حفاظت و بهداشت کار در کارگاه و پرداخت مزایای رفاهی و انگیزه ای می باشد.