نمایش خبر نمایش خبر

تعاونی مسکن سنگ آهن، مقام سوم استان یزد

تعاونی مسکن سنگ آهن، مقام سوم استان یزد



تعاون و همکاری در رشد و شکوفایی جامعه نقش بسزایی دارد. بدیهی است با گسترش فرهنگ تعاون، وحدت و هم دلی در جامعه حاکم و ابتکار و نوآوری شکوفا می شود. دین مبین اسلام نیز کمک به هم نوعان و همکاری در کارهای نیک را به مردم سفارش می کند. در جهان امروز برای کسب توفیق و سرافرازی در امور اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به همکاری نیازمندیم. بر این اساس، انسان ها برای رسیدن به اهداف بلند و عالی خویش همواره باید آیه شریفه «تعاوَنوُا عَلَی البِرِّ وَ التَّقْوی» را الگوی رفتار خویش قرار دهند. بی گمان، ارزش های معنوی و نتایج مفید اقتصادی تعاون، از دلایل مهم راه یابی آن به متن قانون اساسی جمهوری اسلامی بوده است. روز تعاون، روز احیای ارزش های مبتنی بر هم بستگی و مشارکت، اتحاد، اصول اخلاقی، صداقت و مسئولیت پذیری اجتماعی است.
هفته نامه افق کویر به مناسبت 13 شهریور ماه روز تعاون گفتگویی با "عباس یزدانی" مدیر عامل تعاونی مسکن شرکت سنگ آهن که در سال جاری در بین تعاونی های استان یزد حائز مقام سوم شده، انجام داده است.
افق کویر پیرامون فعالیت این تعاونی توضیحاتی ارائه دهید؟
 ضمن تشکر از دعوت جنابعالی و هفته نامه پرخواننده افق کویر، تعاونی مسکن شرکت سنگ آهن مرکزی در سال 1372 با سرمایه ای بالغ بر 200 میلیون ریال تأسیس شد، 226 نفر از ابتدای تأسیس در این تعاونی ثبت نام کردند تا پیش از سال 1390 که مسئولیت تعاونی بر عهده شخص دیگری بود 574 قطعه زمین به اعضاء تحویل داده شد. درحال حاضر 3576 نفر عضو داریم. در زمان تیم جدید که بنده به عنوان مدیر عامل تعاونی انتخاب شدم 829 قطعه زمین دولتی به سهامداران واگذار و 309 قطعه زمین هم آزاد در یزد، حسین آباد ریسمانی، واگذار شد.
افق کویرچرا فقط یزد یا مشهدیا حتی بابلسر را به عنوان سرمایه گذاری انتخاب می کنید؟! چرا در خود بافق سرمایه گذاری انجام نمی شود؟
هنوز هم هدف اول ما سرمایه گذاری در بافق است؛ متأسفانه به خاطر فرایند اداری که پیش آمده به هیچ عنوان نتوانستیم زمین دولتی بگیریم. قیمت زمین در بافق، بسیار زیاد است و زمینی که سنددار و پاک باشد نتوانستیم پیدا کنیم، چون موظف هستیم زمینهای سنددار و بدون مشکل را خریداری کنیم.
افق کویر: ما به تفاوت قیمت زمین در بافق نسبت به یزد چه میزان است؟
 قیمت زمین در بافق نسبت به یزد خیلی فرق می کند؛ ولی از نظر ارزش که بخواهیم حساب کنیم بافق 300 الی 400 درصد گرانتر از قیمت پایه یزد هست.
افق کویر در یزد که زمین خریداری کردید قیمت منطقه ای برای شما حساب کردند یا قیمت آزاد؟
 یزد فقط در یک منطقه سرمایه گذاری کردیم که زمینی در حسین آباد ریسمانی بوده، 5 میلیارد و هفتصد میلیون تومان برآورد قیمت شده بود که 4 میلیارد و نهصدو پنجاه میلیون تومان خریداری کردیم و ارزش افزوده حداقل 300 درصدی داشتیم.
افق کویر با توجه به این که کشت گلخانه ای یزد در آنجا انجام می شود و بوی تعفن ازاصطبل ها و آغل ها، آنجا استشمام می شود آیا برای مالکان زمینی که قصد ساخت و ساز دارند مشکل ساز نمی شود؟ 
بررسی که انجام دادیم جهاد کشاورزی به همراه دهیاری آنجا نامه ای را نوشتند که کلیه گلخانه ها، باید جمع آوری شوند که نزدیک 50درصد گلخانه ها و دامداری ها حداقل تا فاصله ده کیلومتری حسین آباد ریسمانی جمع شده است و هیچ گونه کوره ای در آنجا نیست و از این به بعد هیچ گلخانه ای در آنجا احداث نخواهد شد و گلخانه هایی هم که فصل آن تمام می شود جمع آوری خواهد شد.
افق کویر گفته شد که در بافق برای خرید زمین با شما همکاری صورت نگرفته در این رابطه توضیحاتی ارائه دهید؟ 
قانونی به تصویب رسیده که زمینهای دولتی را به هیچ عنوان واگذار نمی کنند؛ متأسفانه چون محدوده شهرستان بافق بسته است و زمین پردیس را که خریداری کردیم با زحمات فراوان وصل مبارکه کرده و چون سال 72 دوستان، قبل از ما خریداری کرده بودند توانستیم زمین را زنده کنیم. در بافق زمین دولتی نیست.
افق کویر چه برنامه ای برای زمینهای پردیس دارید؟
 خیابان کشی و لوله گذاری آب انجام شده بعد از اینکه بلوک گذاری تمام شود برای نصب تیرهای برق اقدام می کنیم. انشاا... تا 15 مهرماه زمینها را برای ساخت و ساز تحویل سهامداران خواهیم داد؛ همانطور که می دانید برای ساخت و ساز نیاز به برق نیست؛ ولی قول می دهیم تا پایان سال موضوع برق پردیس هم حل شود.
افق کویرآیا افرادی متقاضی ساخت و ساز در این شهرک هستند؟ 
موظف هستیم به اعضایی که زمین نگرفتند زمین بدهیم و سیاستها برای همه یکی است، دولت در این زمینه باید قویتر عمل کند.
افق کویر شهرک امام حسین(ع) آیا آسفالت آن انجام شده است؟
 مقداری از کار باقیمانده است که با تفاهم نامه ای که با سنگ آهن، فرمانداری و شهرداری انجام شد اعتباری بالغ بر یک میلیارد وسیصد میلیون تومان سه دستگاه متقبل شدند، انشاءا... تا آینده نزدیک این موضوع هم حل شود. یکی از علتهایی که آسفالت انجام نشد به دلیل انجام لوله گذاری فاضلاب و گاز بود.
افق کویربه نظر شما چرا زمینهای بعضی از قسمتهای شهر مثل شهرک سپاه و زیتون، سر سام آور بالا نرفته است؟
 به نظرم موقعیت خود زمین، چون نسبت به زمینهای دیگر در بلندی قرار دارد و اشرافیتی که زمینهای آن قسمت نسبت به شهر دارد و موضوع دیگر متأسفانه بورس بازی که در این زمینه وجود دارد، باعث گرانی این زمین ها شده است، توصیه می کنم مردم زمین گران خریداری نکنند؛ وقتی می شود در فاصله یک کیلومتری زمینی را با نصف قیمت خریداری کرد، لزومی ندارد زمین گران خریداری کنند.
افق کویرچه برنامه ای برای آینده تعاونی مسکن دارید؟ 
خبر خوشی برای دوستان دارم با توجه به اینکه نزدیک 24 میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم. اداره تعاون به ما ایراد گرفته که چرا در زمینه هتل و معدن آهک سرمایه گذاری کردید؟البته به حق است. شرکت سرمایه گذاری به نام "پردیس آهن" تأسیس کردیم با توجه به اینکه سال گذشته و امسال تعاونی برتر استان شناخته شدیم با نظر مسئولین شهرستان و استان درخواستی داده شد مبنی بر اینکه شرکت تعاونی مسکن به شرکت چند منظوره سرمایه گذاری یا«هلدینگ» تشکیل بدهیم. سومین شرکت در کشور هستیم که با توجه به توانایی و سرمایه ای که داریم مجوز چند منظوره شدن را به ما دادند.
اافق کویر آیا تعاونی مسکن به سمت مؤسسات مالی نمی رود؟
 در برنامه نیست؛ اگر به سمت چند منظوره شدن برویم، شاید بتوانیم این کار را انجام دهیم؛ هنوز فکری برای این قضایا نکردیم.
افق کویر: با توجه به تعداد سهامداران تعاونی آیا سوئیتهایی که در بابلسر هست جوابگوی درخواست کنندگان است؟ متأسفانه یکی از بدی های ما این است که مسافرت را مختص تابستان کردیم؛ برای افرادی که دانش آموز دارند قابل قبول است؛ ولی افرادی که فرزندانشان مدرسه ای نیستند، می توانند در دیگر فصل های سال هم به مسافرت بروند. قصد سرمایه گذاری در شهرهای دیگر را نیز داریم. دیگر در بابلسر سرمایه گذاری نمی کنیم؛ البته با توجه به اینکه نقدینگی تعاونی را به سمت مشهد بردیم به این صورت برنامه خاصی نداریم؛ ولی اگر خدا بخواهد برنامه هایی برای شهرهای گردشگری مثل چادگان و کیش داریم.
افق کویر آیا هتل آرمان مشهد درآمدی برای تعاونی مسکن دارد؟
 14 میلیاردو چهارصد میلیون تومان 30 واحد را خریداری کردیم، 10 مرداد ماه به صورت غیر رسمی و اول شهریور ماه به صورت رسمی افتتاح شد. تسهیلات خوبی برای اعضاء قائل شدیم. هتل به ازای هر شب 599 هزار تومان اجاره می گیرد. تعاونی مسکن از اعضائی که سهامدار نیستند و بافقی هستند 400 هزار تومان می گیرد و برای اعضای تعاونی مسکن شبی 250 هزارتومان و برای افرادی که سهام هتل را خریداری کردند به ازای هر سهمی ده هزار تومان از این مبلغ کسر می شود. توصیه می کنم با توجه به مساعدتی که مدیریت شرکت کرده و از حالت نقدی به صورت اقساط شش ماهه و کسر از حقوق برای تمام پرسنل و بازنشستگان شرکت، حتماً بازدیدی داشته باشند. این هتل را برای سرمایه گذاری خریداری کردیم نه استفاده، مشکلی که زمان وارد شدن به این موضوع داشتیم عدم نقدینگی شرکت بود.
افق کویرهتل آپارتمان مشهد مخصوص پرسنل سنگ آهن است؟ 
خیر، اگر مورد استقبال قرار نگیرد مجبور هستیم به دلیل اینکه ماهیانه 185 میلیون تومان قسط می پردازیم و 45 میلیون تومان شارژ می دهیم؛ یعنی به ازای هر واحد یک میلیون و پانصد هزار تومان، با توجه به اینکه نقدینگی شرکت هم کاهش یافته است و نمی توان برروی کمکهای شرکت سنگ آهن حساب کنیم؛ اگر متقاضی بافقی و سنگ آهنی نداشته باشیم؛ حتماً باید واحد ها را واگذار به افراد دیگر کنیم.
افق کویرحرف پایانی؟
 پیشرفت تعاونی مسکن خواست خدواند بوده و همچنین به خاطر خلاق بودن، شجاعت و حمایت هیئت مدیره و بازرسین شرکت و حمایت مدیر عامل شرکت سنگ آهن به طور مثال 5 میلیارد تومان پول نقد کمک کردند تا توانستیم هتل آپارتمان مشهد را خریداری کنیم. 18 میلیارد و نهصد میلیون تومان از وی قرض کردیم که قرض ما در حال حاضر به 6 میلیارد تومان رسیده است. همچنین دعای خیر مردم و اعتمادی که به ما کردند؛ انشاءا... شرمنده مردم نشویم.