نمایش خبر نمایش خبر

اگر زن اقتدار داشته باشد از مرد کمتر نیست

اگر زن اقتدار داشته باشد از مرد کمتر نیست



رضیه زارع پور| موفقیت واژه ای است که هر فردی برای رسیدن به آن تلاش می کند. هفته نامه افق کویر در این شماره گفتگویی با یکی از زنان موفق انجام داده است. 
افق کویر:  در ابتدا بصورت کامل خودتان را معرفی کرده بفرمایید چند سالتان است؟
الهه جورابی، متولد یازدهم شهریور سال 1355 هستم و ساکن یزد، مادر غزل شکرانه 14 ساله، ساغر 10 ساله و
عسل 8ساله. همسرم نیز مهندس شهرسازی و شاغل در شهرداری منطقه 2 یزد می باشد.
افق کویر:  درباره تحصیلاتتان توضیح دهید؟
 تحصیلات را در فوق لیسانس برنامه ریزی شهری و دانشجوی مقطع دکترا در رشته برنامه ریزی شهری ادامه دادم و بدلیل علاقه فراوان به رشته حقوق، فوق لیسانس حقوق عمومی را در دانشگاه تهران به پایان رساندم. 
افق کویر:  چند برادر و خواهر هستید؟ فرزند چندم خانواده اید؟ وضعیت اقتصادی خانواده تان چگونه بود؟
5 برادر دارم، ولی از داشتن خواهر محروم بودم .فرزند چهارم خانواده هستم. به لحاظ وضع اقتصادی در وضعیت نسبتاً خوب جامعه بودیم که اصلا موافق با کار زن نبودند، چون نیاز مالی نداشتیم؛ ولی به دلیل اینکه فرزند نداشتم و حوصله ام سر می رفت با وساطت پدر مرحومم مشغول به کار در شرکت بیمه شدم.
افق کویر:  از ورود به صحنه اجتماع و کار وفعالیت هایتان برایمان بگویید. در چند سالگی وارد بازار کار شدید و از کجا شروع کردید و تا کنون چه موفقیت هایی کسب کرده اید؟
از سال 78 وارد کار بیمه شدم و به دلیل علاقه زیاد و علیرغم اینکه به هیچ عنوان نمایندگی بیمه به خانمها داده نمی شد با پیگیریهای زیاد و مکرر درسال 1379 موفق به گرفتن نمایندگی بیمه دانا شدم. درسال 1380 با شرکت چینی بهداشتی مروارید و یزدگل، شهرداری یزد و تمام سازمانهای وابسته آن قرارداد بستم و در سال 1386 بعنوان نماینده برتر کشوری معرفی شدم. عناوین و موفقیتهای کاری ام عبارت است از: رییس انجمن صنفی نمایندگان بیمه دانا از ابتدا تأسیس تا پایان سال 1394، نایب رییس انجمنهای صنفی حرف استان تا سال 1393 و عضو هییت مدیره انجمن صنفی حرف تا بحال 
عضو هییت مدیره کانون کارفرمایان استان از بدو تأسیس تابحال، رییس کمیته برنامه ریزی و حقوقی دوچرخه سواری استان یزد، نایب رییس هییت دوچرخه سواری شهرستان یزد، نماینده کارفرمایان در هییتهای حل اختلاف اداره تعاون کار و اموراجتماعی استان یزد، مشاور حقوقی سازمان توسعه وعمران موقوفات استان یزد بمدت یکسال، مشاورحقوقی مرکز مشاوره کارآفرینی استان یزد بمدیریت اداره تعاون کار و اموراجتماعی
افق کویر: تعریف شما از موفقیت چیست؟ آیا خود را بانوی موفق می دانید؟
موفقیت به معنی شناختن توانایی های خود و استفاده به موقع از توانمندیهای و شناختن فرصتهاست.
افق کویر:  تا چه اندازه زمینه موفقیت و پیشرفت را برای بانوان در یزد مناسب می بینید؟ آیا تفاوتی بین آقایان و خانمها در رسیدن به قله های موفقیت وجود دارد؟
همه بانوان استان توانا و موفق هستند؛ ولی هرکسی در رشته و کار خود! من در کار خود فکر می کنم از توانمندیهای خودم استفاده می کنم و موفق هستم .درحال حاضر و با مدیریت بسیار خوب مدیران جدید تفاوتها بین آقایان و خانمها برای رسیدن به قله های موفقیت کمتر دیده می شود؛ البته به امیدخدا و یاری دوستان به مرور زمان این تفاوتها روز بروز کمتر و کمتر نیز خواهد شد. زنها با مردان هیچ تفاوتی ندارند؛ اگر خود زن اقتدار داشته باشد از مردها کمتر نیست. 
افق کویر:  تا چه حد بین کار بیرون و خانه و رسیدگی به همسر و فرزندان تعامل می توانید برقرار کنید؟ به بیان دیگر چگونه بین این دو می توان هماهنگی برقرار کرد که به خوبی هر دو مورد را اداره نمود؟
هماهنگی و تعامل بین کار و خانواده همت بانوان را می طلبد که خیلی در کار و زندگی تأثیر دارد .اکثراً صبح ها می بایست فکر ناهار بود و وقتهای استراحت برای نظافت منزل و سرویس دهی به فرزندان استفاده کرد .شخصاً در شبانه روز حداکثر وقتی که برای خواب و استراحت دارم حدود 3 ساعت می باشد!
افق کویر: تا چه حد به کارتان علاقه مندید؟ و چه عاملی باعث این علاقه مندی است؟
 خیلی خیلی کار و شغلم را دوست دارم به زبان عامیانه شغلم را به مثابه فرزندم فرض می کنم. اگر آقایان موافق کار همسرانشان نباشند بجای لذت از کار عذاب و دغدعه ایجاد می شود .همینجا به آقایانی که تمایل به کار همسرانشان ندارند پیشنهاد می کنم اگر همراهی آقایان فراهم باشد بازدهی کار خانمها دوچندان خواهد شد؛ پس همدلی و همراهی شوهران در کار خانمها تأثیر بسزایی ازهمه لحاظ خواهد داشت .
افق کویر:  از حقوق و مزایای خود راضی هستید؟ تا چه اندازه نقش عامل مادی را در رضایت شغلی تان مؤثر می دانید؟
از لحاظ حقوق و مزایا تمام وکمال در اختیار همسرم هست و در صورت نیاز بصورت مشترک هزینه می کنیم .
من مادیات را درکار دخالت نمی‌دهم و برای من امری مهم نیست؛ مثلاً در کار بیمه کارهای دولتی اصلاً کارمزدی ندارد و این بدان معنی نیست چون درآمدی نیست نباید کار کرد. شغل ما در بیمه خدمات رسانی می باشد پس نباید دربند مادیات بود.
در انجمنهایی که مشغول هستم درآمدی نیست پس آیا نباید درجلسات شرکت کرد؟ من معتقدم این دید که "هرجا پول نباشد نباید حضور داشته باشیم" اشتباه هست. در جمع هایی مثل انجمن اولیا و مربیان دبستان دخترانه (که حدود 3 سال است عضو آن هستم و در سال قبل رییس انجمن بودم) شرکت می کنم که غیرانتفاعی است. از جمله پیشنهادهایم نیز این بود که در مدارس دخترانه می بایست اعضا انجمن همه خانمها باشند، چون مدرسه دخترانه اکثراً مادرها مشکلات دختران را می دانند باید همت کنند و باشند.من عضو چند خیریه هستم و اعلام میکنم بجای اینکه در خیریه ها کمکهای مالی کنیم کمک عاطفی و کاریابی کنیم که همیشگی و دائمی باشد؛ خیلی از خانواده‌ها اگر برای فرزند خانواده یا پدر و مادر و شوهر کار خوبی معرفی کنیم ماندگارتر خواهد بود.
افق کویر:  در پایان اگر سخن ناگفته ای دارید بیان نمایید:
از هفته نامه افق کویر و شما دوست عزیز کمال تشکر را دارم و به امید روزی که تمام بانوان استان در تمام زمینه ها بدرخشند.